براساس قانون تجارت واگذاری و نقل و انتقال برند و علامت تجاری ثبت شده امکانپذیر میباشد. منظور از نقل و انتقال همان خرید و فروش علامت تجاری است که توافق طرفین بالاخص مالک علامت برای نقل و انتقال علامت تجاری لازم است.
نقل و انتقال برند تجاری به یکی از دو روش زیر انجام میگردد:
- نقل و انتقال علامت تجاری یا برند به صورت جبری (غیر ارادی)
- نقل و انتقال علامت تجاری یا برند به صورت قراردادی (اختیاری)
نقل و انتقال برند یا واگذاری علامت تجاری به صورت جبری یا قهری در شرایطی اتفاق میافتد که مالک اصلی علامت تجاری ثبت شده فوت کرده باشد. در این حالت وراث میتوانند با ارائه اصل گواهی ثبت علامت و گواهی انحصار وراثت درخواست نقل و انتقل برند و واگذاری آن را به مالک جدید داشته باشد.
منظور از نقل و انتقال علامت تجاری و برند به صورت قراردادی یا اختیاری این است که امتیاز علامت تجاری به مالک یا مالکین جدید واگذار میشود. در این وضعیت مالک فعلی علامت تجاری میتواند به دلیل عدم فعالیت و یا هر دلیل دیگری امتیاز علامت تجاری خود را برای همیشه و یا مدت مشخصی به شخضی دیگر منتقل کند. این نقل و انتقال زمانی معتبر میباشد که اجازهنامه مربوط به آن در ایران به ثبت رسیده باشد. مالک جدید نیز بعد از طی مراحل مربوط به انتقال آرم تجاری میتواند از منافع آن برخوردار گردد.
نکات زیر باید در انتقال قانونی علائم تجاری در اظهارنامه ذکر شود:
- شماره ثبت علامت تجاری در ایران.
- نام و آدرس و تابعیت مالک جدید.
- نام و نشانی نماینده قانونی مالک در ایران.
مدارک و اسناد قانونی انتقال مانند صلح نامه، سند انتقال و یا در صورتی که وکیل انتقال علامت تجاری را بر عهده دارد باید وکالتنامه انجام انتقال و تصدیق ثبت علامت در ایران ضمیمه اظهارنامه شود.
مدارک لازم جهت نقل و انتقال برند یا علامت تجاری
- اسناد مربوط به ثبت برند شامل روزنامه آگهی اول، روزنامه آگهی رسمی و گواهی ثبت برند
- شناسنامه و کارت ملی مالک قدیم (فروشنده علامت)
- شناسنامه و کارت ملی مالک جدید (خریدار علامت)
- سند صلح ثبت شده در دفترخانه اسناد رسمی بعد از اخذ نامههای مربوط به استعلام نقل و انتقال برند
- مجوز فعالیت مربوط به مالک جدید برند تجاری
- شماره اظهارنامه، شماره ثبت برند و رمز پذیرش اینترنتی
- گواهی انحصار وراثت (اگر نقل و انتقال جبری یا قهری باشد)
شرایط نقل و انتقال برند و علامت تجاری
- اطمینان از ثبت کامل علامت تجاری در حال واگذاری
- علامت تجاری مورد نظر در زمان نقل و انتقال باید معتبر باشد و مدت اعتبار گواهی ثبت علامت تجاری نباید منقضی شده باشد.
- در صورتی که یکی از دو طرف (خریدار یا فروشنده) اشخاص حقوقی باشند، باید مدارک مورد نیاز جهت شناسایی و استعلام وضعیت اشخاص حقوقی به اداره مربوطه ارائه گردد.
نقل و انتقال جزئی علامت تجاری
در نقل و انتقال علامت تجاری برای صاحب علامت این امکان وجود دارد که در صورتی که مایل به نقل و انتقال کامل علامت تجاری خود نباشد بتواند بخشی از علامت و یا طبقات آن را به فرد دیگری واگذار نماید. در انتقال جزئی، علامت تجاری برای بعضی از خدمات مشخص شده انتقال مییابد یا علامت تجاری برای استفاده در یک طبقه یا منطقه خاصی منتقل میشود. به طور مثال مالک علامت مشخص میکند که از بخشی از علامت تجاری او فقط برای خدمات صادرات استفاده شود و یا حق استفاده از برند را در شهر یا منطقهای خاص به شخص دیگری اعطا کند. بنابراین در این صورت باید در قسمت ثبت تقاضای الکترونیک نقل و انتقال علامت تجاری برای نقل و انتقال جزئی اقدام نمود و سایر مراحل مانند نقل و انتقال قراردادی برند میباشد.