برندسازی سیاسی یعنی چگونه یک فرد یا سازمان سیاسی توسط عموم مردم درک شود. برند سیاسی احساس، ادراک و یا تصویری که مردم نسبت به یک سیاستمدار، سازمان سیاسی و یا یک ملت دارند را شامل میشود. همچنین کمک میکند یک اعتماد بین سیاستمداران و مخاطبان به وجود بیاید.
تاثیر لوگو در برندسازی سیاسی
بهطور کلی همیشه لوگوها نشان دهندهی هویت، احساسات و مشروعیت یک ملت و یا سازمان هستند، افراد اگر با تصویر مواجه شدند واکنش سریعتری نشان خواهند داد. یعنی احساس خود را با ایدهی تصویری برند ارتباط میدهند.
سیاستمداران به برندسازی و لوگو نیاز دارند تا بتوانند رأی دهندگان را متقاعد کنند و به سمت خود بکشانند. در واقع آنها با لوگو یک نمایش تصویری از خود ارائه میدهند که مورد تأیید مخاطبان قرار گیرد. در دنیای امروز، لوگوی انتخاباتی موضوعی است که اکثر سیاستمداران در سراسر جهان از آن استفاده میکنند. بهعنوان مثال: نام سبز برای حزب سیاسی یک کاندیدا به این معنی است که این حزب آزادی خواه است و با طبیعت و محیط زیست رابطهی مستقیم دارد و حامی حفاظت از آن است.
بیشتر بخوانید:
ابزار برندسازی سیاسی
برای برندسازی سیاسی به دو وسیلهی مهم نیاز داریم:
- تبلیغات رسانهای: از جمله رادیو و تلویزیون که قدرتمندترین بخش برای شناساندن یک نهاد سیاسی، برنامههای آن نهاد و سیاستهایش میباشند. در تبلیغات باید رسالت تبلیغ مشخص باشد.
- تبلیغات غیر رسانهای: از جمله تهیه و چاپ مطالب و موضوعاتی که باعث اطلاع رسانی شود. همچنین نشریه و یا مجلههای ویژهی حزب سیاسی، حضور سیساتمداران در همایشها و سخنرانی در محافل عمومی مختلف از جمله راههای تبلیغات غیر رسانهای محسوب میشوند.
اهمیت شخصیت در برند سیاسی
مخاطب برند سیاسی، بهوسیلهی رفتارهایی که برند از خود نشان میدهد شخصیت برند را شناسایی میکند. بنابراین بهتر است برندهای سیاسی همیشه در یک موضع باشند و رفتار خود را تغییر ندهند. بهطور کلی تصویری که مردم از یک برند سیاسی در ذهن خود دارند بسیار حائز اهمیت است. بهعنوان مثال: اگر یک برند سیاسی به صورت قوی در ذهن مردم ثبت شده باشد، مردم با شنیدن نام آن برند بهدلیل تصویر ذهنی که از آن برند دارند یک سری از سیاستهای خوب آن برند در ذهنشان تداعی میشود و آن برند سیاسی را بهعنوان یک نهاد قابل قبول میشناسند.
برند شخصی در حوزهی سیاسی
در دنیا امروز سیاستمداران تلاش میکنند که از خود برندی معتبر در میان مخاطبانشان نشان دهند که به این کار برندسازی شخصی در حوزهی سیاسی میگویند.
چند فاکتور مهم در ساخت برند سیاسی:
- ارتباط تصویری که سیاستمداران با مخاطبان برقرار میکنند و بسیار مهم است.
- ارتباط سمعی مخاطبان با سیاستمداران مانند: نحوهی صحبت، فن بیان، تن صدا و… در برندسازی شخصی سیاستمدار اهمیت زیادی دارد.
- اعتقادات و طرز فکر سیاستمداران یعنی سیاستمدار باید جهتگیری مشخصی در هر موضعی برای خودش داشته باشد. بهعنوان مثال: در مورد موضوعهای خشکسالی، کودکان کار، جنگ و… سیاستمدار باید موضع خود را تعیین کند و در این راستا به مسئولیت اجتماعی خود عمل کند.
- وعدههای سیاستمدار این مورد اهمیت ویژهای در حوزهی سیاست دارد. سیاستمداران باید بر ادعاهای خود پایبند باشند و به آنها عمل نمایند زیرا در غیر این صورت برند شخصی آنها در ذهن مخاطب تصویر نادرستی ایجاد میکند.
بهطور کلی برندهایی در سیاست ماندگارند که به ادعاهای خود وفادار باشند، یعنی فریبکاری نکنند زیرا مخاطبان به سرعت متوجه این موضوع میشوند و پس از مدت کوتاهی آن برند شخصی در ذهن مخاطبان کمرنگ میشود و در حوزهی سیاست به فراموشی سپرده میشود.