برند سازی مدرن به شیوههای متفاوت در کشورهای مختلف وجود دارد که با پیشرفت تکنولوژی و تولید محصولات جدید از روشهای مدرن برای برندسازی استفاده میشود. به طور خلاصه هویت اصلی این روش، اطلاعرسانی هویت کالا میباشد.
اهداف برند سازی مدرن
- اطلاع رسانی موجودیت و هویت کالا: این هدف باعث میشود مصرفکننده به آگاهی دربارهی محصول برسد.
- ترغیب خریدار به خرید آزمایشی: امروزه پیامهای تبلیغاتی زیادی برای مردم ارسال میشود تا مصرفکنندگان را ترغیب به خرید کند. بنابراین رقابت زیادی بین فروشندگان وجود دارد. در این بین فروشندهای که میخواهد پیام تبلیغاتیش بیشتر مورد توجه قرار گیرد باید به متن پیام تبلیغاتی خود توجه بیشتری کند و مضامین بهتری را در آن مطرح نماید.
- کاهش اضطراب خریداران از دید روانشناسی: اگر کالای خریداری شده، برند مشخصی نداشته باشد، مصرفکننده بعد از خرید دچار اضطراب میشود و به سمت کالاهای دیگری میرود.
- تکرار و یادآوری به مشتریان گذشته: به طور کلی برند سازی روی سه گروه از مخاطبین اثر میگذارد:
- مشتریان فعلی که تصمیم به خرید دارند.
- مشتریان گذشتهای که قبلا یکبار تجربهی استفاده از کالا را داشتهاند.
- مشتریان آینده یعنی نسلی که اکنون قادر به خرید نیستند ولی چند سال دیگر در این موقعیت قرار میگیرند.
برندسازی مدرن و روشهای ارائهی آن میتواند هدفهای متفاوت دیگری نیز داشته باشد از جمله: جذب نسلهای جدید، شهرت برند، مبارزه با جانشینان، خدمت به خلق و زیاد شدن دفعات مصرف محصول.
آیا میخواهید شرکت و برند تجاری خود را ثبت کنید؟ به یکی از وبسایتهای زیر مراجعه کنید:
راهکارهای بهروزسانی برند
- نوآوری: یعنی نوآوری در محصولات، فناوری و خدمات به مشتریان دیده شود و همچنین با ایدههای خلاق و کسب و کارهای جدید، محصول خود را معرفی کنند.
- شفافیت: مدیران شرکت ها برای شفافیت در کیفیت محصولات خود میتوانند به انتقادات و پیشنهادات مشتریان خود توجه کنند و یک تغییر اساسی در کیفیت محصولات بهوجود بیاورند. این یعنی به مشتریان خود توجه دارند و موضوع اصلی کاهش کیفیت محصول نیز شفافسازی شده است.
- وفاداری: یک محصول موفیقیت خود را مدیون وفاداری مشتریانش میباشد. در مقابل این وفاداری، مدیران شرکت های این محصولات باید در جهت فناوری گام بردارند تا راحتی و آسایش برای مشتریان فراهم شود.
- داشتن یک نام تجاری در سطح جهانی: مانند برند مک دونالد که در سراسر جهان آن را میشناسند و میدانند که مرکز اصلی این برند در آمریکا است.
تأثیرات برند سازی مدرن
در دنیای امروز مصرفکنندگان از یک محصول خیلی زود خسته و دلزده میشوند یعنی ممکن است خدماتی که امروز برای ما جالب هستند فردا برایمان کهنه و کسلکننده شوند. بنابراین جهتگیری برند تجاری باید به سمتی باشد که بتواند مشتریان دائمی خود را همیشه راضی نگه دارد. برای این منظور باید با برند سازی مدرن یک برند نوآور و پرثمر داشت که میتوان با صرف هزینهی مناسب، یک سیستم قوی، منضبط و نیرومند داشت که تواناییهای لازم برای نشان دادن افکار جدید، ایدههای نو، پیشرفت و توسعه را داشته باشند.
امروزه شرکت اپل بهترین نمونه از شرکتی نوآور و قدرتمند است و هدف مشخصی نیز دارد. هدف شرکت اپل این است که تکنولوژیهایی که امکان برخورداری از مزیتها، امکانات تصویری، ویدئویی و موسیقی را دارند، برای مردم توسعه ببخشد.
بهطور کلی با برندسازی مدرن و ایجاد برندهای برتر و نوآور میتوان مصرفکنندگان را هیجان زده کرد و عواطف آنها را تحت تأثیر قرار داد. در نتیجه مصرفکننده به این برند اعتماد میکند و از این پس انتظار نوآوریهای بیشتری را از آن محصول دارد. بنابراین مدیریت برند باید با یک شیوهی مقتدرانه بر نوآوری و خلق ایدههای برتر بر محصولاتش نظارت داشته باشد.