برند نایک که در اصل نایکی (به زبان انگلیسی Nike) نام دارد توسط فیل نایت و به همراه مربیاش بیل بُوِرمن در سال ۱۹۶۴ تاسیس شد.
فیل نایت که یک دونده بود تصمیم به ثبت شرکت تولید کفشهایی مخصوص دو گرفت، این فکر زمانی که فیل نایت دانشجوی کارشناسی ارشد بازرگانی در دانشگاه اتنورد بود به ذهن وی رسید.
شرکت نایکی در ابتدا نامش Blue Ribbon sports به معنای محصولات ورزشی روبان آبی بود. در آن دوره فیل نایت و بیل بورمن از جف جانسون (Jeff Johnson) که مدیر فروش بود و در امر فروش و بازاریابی بسیار فعال بود کمک گرفتند.
جانسون نیز توانست مقدار زیادی از کفشهای این شرکت را به دبیرستانیها و جوانان آمریکایی بفروشد. این شرکت در ۳۰ می ۱۹۷۱ به صورت رسمی به نام نایک (NIKE) تغییر نام داد.
نایکی از نام الههی بالدار پیروزی گرفته شده است، علامت تجاری جدیدی که برای این شرکت طراحی شد توسط کارولین دیویدسون (Carolyn Davidson) که آن زمان دانشجوی رشته گرافیک دانشگاه هنر پورتلند (Portland) کمک گرفته شد و با پرداخت ۳۵ دلار آمریکا توسط خانم دیویدسون برای آنها طراحی گردید.
نایک یک شرکت آمریکایی است که دارای چندین ملیت میباشد و در زمینه طراحی، تولید، توسعه و عرضه محصولاتی مانند: کفش و پوشاک ورزشی، تجهیزات ورزشی و دیگر محصولات ورزشی و تفریحی و… که در بازار جهانی میباشد فعالیت میکند.
نایک در ابتدا استراتژی خود را بر قیمت ارزان گذاشته بود و از کارگران ارزان ژاپنی در شرکت استفاده میکرد، در زمان ثبت شرکت نایک شرکت آدیداس در توجه همگان بود و همه آدیداس را میشناختند اما با نوآوری که نایک داشت همه چیز تغییر پیدا کرد و نایک بازار را دست گرفت.
مایکل جوردن به این دلیل که خود یک سوپر برند شناخته شده بود یکی از مبلغتن اصلی برند نایک شد. فروشگاههای نایک معروف به نایک تاون هستند و درحال حاظر ۱۳ نایک تاون در آمریکا و ۴ نایک تاون در سطح بینالمللی وجود دارد و فضای آنها بطور متوسط ۳۰۰۰۰ فوت مربع میباشد.
این فروشگاه همچنین فروشگاههای نایک گادس که مختص زنان ورزشکار هست در اکتبر ۲۰۰۱ راه اندازی شدهاند. شرکت نایک در شهر بیورتون ایالت اورگان واقع در شمال در شهر بیورتون ایالت اورگان واقع در شمال باختری ایالت متحده آمریکا دارای دفتر مرکزی است. قسمت گسترده بودجه بازاریابی نایک امروزه صرف حمایت از تورنمتهای جهانی یا صرف حمایت از ورزشکارانی مانند رونالدو میشود.
سوپراستارهای زیادی مانند Michael Jordan, LeBron James, Andre Agassi, Shane Warne, Maria Sharapova, Venus و Serena Williams از نایکی استفاده میکنند.
نایک با درآمدی بالای ۲۴٫۱ بیلیون دلار در یک سال مالی در سال ۲۰۱۲ و به کار گرفتن بیش از ۴۴۰۰۰ نیروی کار در تمام دنیا یکی از چند شرکت بزرگ تولید کننده کفشهای ورزشی، البسه و پوشاک، لوازم و ابزار ورزشی حساب میشود. شرکت نایک در سال ۲۰۱۰ به عنوان برترین تولید کننده محصولات ورزشی با ارزشی بالغ بر ۱۰٫۷ بیلیون دلار شناخته شد. برند نایک همیشه دچار تضاد اجتماعی بوده است.
شعار تبلیغانی نایک “فقط انجامش بده” میباشد که تاثیر بسیار زیادی در موفقیت آن داشته است .”فقط انجامش بده” فلسفه کاری نایکی است و فقط جمله تبلیغاتی نمیباشد. بدبری در مورد این شعار میگوید که ما با این شعار میتوانستیم تقریبا با هرکسی سخن بگوییم و این شعار یک تریبون وسیع ارتباطی به وجود آورد.
برند تجاری نایک زیر مجموعههایی را دارا میباشد از جمله: (آمبرو و کانورس (تولیدکنندگان کفشهای آل استار و همچنین کول هان و هارلی اینترنشنال.
فروش برند تجاری نایکی تاکنون بالغ بر۲۰٫۸۶۲ میلیارد دلار بوده است. برند نایک عضویت در شرکت تضامنی صنایع پوشاک را که گروهی تولید کنندهاند که در مورد کارخانههای خارج از خاک آمریکا هم مطابق با آیین نامههای داخلی عمل مینمایند پذیرفته است و مانند دیگر برندهای اسطوره به عصر نوین بازاریابی پا نهاده است و بزرگنمایی و حرکاتی دور از واقعیت انجام نمیدهد.
مستند سازان به راحتی وارد کارخانههای نایک میشوند و محیط آرام، تمیز و امن که کارگران با خوشحالی و رضایت مشغول به کار هستند را مشاهده میکنند. شرکت نایک دستمزد کارگران خود را بالا برده است و شرایط کار را بهبود بخشیده است تا تضادهای اجتماعی را رفع نماید. از شرایط کار در کارخانه تولید کفش نایکی این است که افراد زیر ۱۸ سال حق کار در آنجا را ندارند و استخدام نمیشوند.
این شرکت حمایت کننده بزرگترین رویدادهای ورزشی و بزرگترین ترین ستارگان ورزشی میباشد. لوگوی مربوط به برند نایک از معروفترین لوگوهای دنیا شناخته میشود و کمتر کسی پیدا میشود که بادیدن این علامت به یاد مارک معروف نایک نیفتد.
بیل باورمن در سال ۱۹۹۹ و در سن ۸۸ سالگی درگذشت و در سال ۲۰۰۴ نیز مدیر اجرایی این شرکت عوض شد. نایت که ۶۶ سال سن داشت خود را از پست مدیریت اجرایی بازنشسته کرد و جایش را به ویلیام پرز (William Perez) داد.