کلید برند وبلاگ رنگ برندینگ در بین مردم چه تاثیری دارد؟

رنگ برندینگ در بین مردم چه تاثیری دارد؟

رنگ برندینگ نقش بسیار مهمی در محبوبیت یک برند دارد. دید مخاطب در نگاه اول به رنگ برند است و برای همیشه آن رنگ در ذهن مخاطب نقش می‌بندد و هر بار با شنیدن نام آن برند آن رنگ در ذهن مخاطب تداعی می‌شود.

نقش رنگ برندینگ همان اصلی است که برندها را از یکدیگر متمایز می‌سازد و مخاطبان بر آن اساس یک برند را می‌شناسند.
رنگ در برندینگ در واقع همان هویت و شخصیت برند شما می‌باشد و لازم است با دقت کافی آن را انتخاب کنید.

روانشناسی رنگ‌ها را می‌توان به معانی زیر توضیح داد:

  • زرد: خوش‌بینی، شادی، شفافیت و گرمی و صمیمیت
  • نارنجی: دوستانه، شاد، بااعتماد به نفس
  • صورتی: هیجان، جوانی، جسارت، انرژی، شجاعت، گرمی، عاشقانه
  • بنفش:‌ خلاق، دارای قوه تخیل بالا، دانا
  • سبز: صلح‌طلب، رشد، سلامتی، زندگی، طبیعت، سلامت، ثروت، رفاه
  • خاکستری: تعادل، بی‌طرفی، آرامش، امنیت، بلوغ، قابل اعتماد بودن
  • قرمز: انرژی، شور و شوق، هیجان، قدرت، خطر.
  • آبی: خنکی، معنویت، آزادی، صبر، وفاداری، صلح، اعتماد، همچنین می‌تواند حاکی از اندوه و تالم و افسردگی باشد.
  • سفید: خلوص، تمیزی، جوانی، تازگی، صلح.
  • سیاه: قدرت، ظرافت، رمز و راز، ماتم

امکان ندارد شما با شنیدن کلمه کوکاکولا یاد رنگ قرمز آن نیفتید یا با شنیدن کلمه فیس‌بوک یاد رنگ آبی آن و یا با شنیدن عبارت ثبت شرکت یاد لوگوی نارنجی رنگ ثبت ایلیا نیافتید!

انتخاب رنگ‌ برندینگ تاثیر بسیار زیادی بر باور ناخودآگاه مردم نسبت به برند موجود می‌گذارد به این علت رنگ باید پشتوانه‌ی علمی قوی‌ای را دارا باشد.

سه عامل باعث تاثیر رنگ برندینگ در ‌بین مردم می‌شود:

  1. پیام و معنی رنگ: هر رنگ نشان دهنده یک تا چند مفهوم است مثلا رنگ سفید نماد پاکی و قرمز نماد شور و انرژی است گاهی طیف هر رنگ مفهومی متفاوت به آن رنگ می‌دهد مثلا رنگ سیاه که نماد ماتم است با طیف سیاه کربن به نماد لوکس بودن تبدیل می‌شود.
  2. هماهنگی و زیبایی رنگ: ترکیب بسیاری از رنگ‌ها در کنار هم هارمون زیبایی می‌شود اما برعکس بعضی رنگ‌ها در کنار هم آنقدر ناهماهنگ می‌شوند که در ذهن مخاطب نیز تاثیر بدی می‌گذارند.
  3. محبوبیت: بعضی از رنگ‌ها معمولا طرفداران بیشتزری دارند یعنی در بین مردم محبوبیت بیشتری دارند مانند رنگ قرمز که مهیج احساس است  اما بعضی رنگ‌ها مانند رنگ قهوه‌ای عده کمتری آن را رنگ مورد علاقه خود می‌دانند.

محققان طبق مقاله تاثیر رنگ در بازایابی به این نتیجه دست یافته‌اند که بیش از ۹۰% قضاوت‌های که از سمت مصرف کنندگان در مورد محصولات موجود در بازار می‌شود تنها براساس رنگ می‌باشد که البته انتخاب رنگ نیز به نوع محصول بستگی دارد مثلاً برای برند تولید کننده بخاری و وسایل گرمایی رنگ نارنجی و قرمز مناسب است و یا برای وسایل پاک کننده رنگ سفید مناسب می‌باشد یا مثلا برای یک شرکت نفت نمی‌توان از رنگ صورتی استفاده نمود.

رنگ برندینگ حتی بر روی عادات خرید مردم نیز تأثیر می‌گذارد. افرادی که به خاطر هوس دنبال خرید هستند در مقابل رنگ‌های قرمز، سیاه، آبی مایل به ارغوانی، نارنجی عکس‌العمل بهتری نشان می‌دهند و افرادی که با در نظر گرفتن پول خود خرید می‌کنند در مقابل رنگ‌های صورتی، آبی مایل به سبز، آبی آسمانی و سرمه‌ای عکس‌العمل نشان می‌دهند.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط